Sökmotorer

Sökmotorer är internets variant av telefonkatalogen. Det är en mycket enkel förklaring. De flesta använder sökmotorer på internet några gånger per dag. Den mest kända sökmotorn är Google. Att ”googla” är det begrepp som gemene man använder när vederbörande talar om att söka via sökmotorerna. De mest kända sökmotorerna är Google, Yahoo och Bing men faktum är att det finns ett oräkneligt antal mindre sökmotortjänster. De tros handla om en hundratusentals olika. Vissa försvinner efter ett tag och andra går ihop i samarbeten. En sökmotor kan vara inriktad på speciell ämne som till exempel sökmotorn gravar.se som har fokus på, ja just det; gravar.

Sökmotorer och förstasidesplacerade webbsidor

När man är totalt ointresserad av webben så kanske man tror att det är en slump vilka webbsidor som dyker upp när man söker på ett visst ämne. Så är inte fallet. Att hamna högst upp på första sidan hos en sökmotor kräver mycket kunnande och tålamod. Att placeras högst upp kostar ingenting mer än tid och hårt arbete. Denna typ av topplacering kallas att vara högt rankad vid organiskt sök. Ett annat sätt att nå ut till nya besökare via sökmotorer är att annonsera via deras olika annonseringsmöjligheter. Googles digitala annonseringstjänst heter Adwords. Detta ‘är de små annonserna vid sidan av – och ovanför – de organiskt rankade webbsidorna.

Då vill ju alla ligga i topp på sökmotorerna om det är gratis, eller hur!? Ja, just det. Att lyckas med detta att hamna i en topplacering på en första sida hos till exempel Google är värt hur mycket som helst rent ekonomiskt. Alla vill knäcka koden för hur man hamnar i topp på sökmotorer. Sökmotorerna själva ändrar hela tiden villkoren för hur man ska lyckas hamna där. Anledningen till detta är flera. Bland annat så ska inget företag eller nåt datasnille kunna ligga i topp jämt och ständigt för då skulle sökmotorerna förlora i trovärdighet. Det är den ”fina”förklaringen”. Den andra förklaringen handlar förstås om pengar.

Ständigt förändrade algoritmer

Sökmotorer och algoritmer

Sökmotorer vill naturligtvis tjäna pengar på annonsplatserna. Om alla webbsidor enkelt skulle kvalificera sig till topplaceringarna på sökmotorerna så skulle ju inte företagen som driver söktjänsten tjäna några pengar. Alltså förändrar man ständigt kriterierna för hur man ska lyckas ranka organiskt via söktjänsten. Att ligga i topp hos en sökmotor är värt oerhört mycket pengar därför investerar de som har råd i sökmotorspecialister och tjänster som ständigt arbetar med placeringarna på sökmotorerna. Google ändrar sina algoritmer flera gånger i månaden. Algoritmerna är de matematiska formler som sökrobotarna rättar sig efter när de letar fram lämpliga webbsidor som svar på sök.

Alla strävar efter att överlista sökmotorerna för att kunna placera sig i topp på så många sökord som möjligt. Det bästa sättet att tänka när det gäller organiskt sök och webbsidans placering på sökmotorer är att förse sin webbsida med nytt innehåll ofta. Sånt gillar sökmotorer. Robotarna älskar nytt material. Robotarna ser att det är en sida som är aktiv och alltså värd att satsa på. En webbsida som sällan uppdateras verkar död och nedlagd så varför skulle robotarna satsa på att ranka en sån webbsida? Sökmotorernas upphovsmän rekommenderar att man skriver nya inlägg ofta och att man då ska skriva för sin publik, inte för sökmotorerna. Detta är ju även den mest rättvisa formen av sökmotormetodik för det innebär att en liten okänd bloggare som gör egen läsk, kan ranka högre än Coca Cola.

Hårt arbete bakom organisk placering

Sökmotorer är internets telefonkataloger skulle man enkelt kunna förklara det som. Förr sökte man i telefonkatalogen när man behövde någonting. Idag är det sökmotorer som Google eller någon av de andra hundratusentals sökmotorerna man söker på för att få svar på sina frågor eller hitta en bra affär. Om man hamnar överst på en sökmotors första sida så ligger det hårt arbete bakom denna organiska placering. Det är ingen slump hur man rankar på sökmotorerna. Sökmotorerna själva vill inte att man ska lista ut hur man hamnar överst i deras sökresultat och därför ändrar de hela tiden reglerna för hur det ska gå till. Sökmotorerna vill tjäna pengar på att sälja annonsplatser och därför dessa ständigt förändrade algoritmer.